Shakespeare tuneado
ou
do teatro plástico
Calquera persoa que teña estado cabo dun Hispano Suíza T49 de 1929 admirará
o saber facer da industria da automoción catalá, e seguramente lamentará que
algunha unidade de tan fermoso automóbil acabe reconvertida nun arremedo do
Eliminator de ZZ Top, na súa orixe un Ford de 1933. Por razóns similares, a
recuperación e incorporación de textos clásicos á escena actual debería facerse
cunha certa consideración á esencia mesma do texto, a que mostrou Jerzy
Grotowski con El príncipe constante
de Calderón, para crear en 1967 un dos mellores espectáculos do século XX e ao
tempo recuperar un autor necesario, naquela altura ensumido polo Nacional
Catolicismo.
Cando non se opera coa lóxica do
texto, corremos o risco de habitar o baleiro, sen dramaturxia, sen dirección,
sen interpretación. E vendo esta proposta de Voadora, que afirma ser A Tempestade de William Shakespeare, só
cabe falar de lene chuvieira, pois nin hai mareira nin treboada. O que se
mostra na escena pouco ten que ver coa arte na que tanto destacou Shakespeare,
e máis cun xogo de variedades, algunhas afortunadas certamente. Falamos dun
popurrí de ocorrencias, de escenas rechamantes que se van armando a partir do
que cada quen sabe e pode facer, aínda que ningunha delas teña moito que ver co
espíritu declarado da obra anunciada, o que pode provocar o “efecto Lucas”,
formulado por Cortazar nun relato titulado “Lucas, sus desconciertos”, incluído
en Un tal Lucas.
Vemos coreografías xa coñecidas, catro
executivos nun campo de golf, unha proba a un actor que mostra competencias de
bailarín, un repartidor de cervexa, unha magnífica escena de cante, e pesa a
sensación de estarmos nun concerto de rock que só asoma como tal nos minutos
últimos; comprobamos que meter unha moto en escena segue provocando estupor
entre un público que aplaude a rabiar cando se berra “y que viva Alfredo Landa”
(¡y olé!). Son cousas coas que a compañía Voadora, con dirección de Marta
Pazos, lle mete un “tuneado” a unha das pezas máis complexas, difíciles e
políticas de William Shakespeare, nun xogo metateatral que se volve ruído co
seu decorrer. En efecto, contra a fin da cousa esta, un actor quéixase de que
na cousa faltan cousas, e aparece o “efecto Lucas”, pois seguramente o espectador
cun certo capital literario bote en falta a Shakespeare, porque se todo vai ben
nos números de recheo, nas poucas escenas en que asoma a palabra do dramaturgo
inglés o desatino inicial tórnase descomunal desastre. Un exemplo: aquel
discurso magnífico no que Gonzalo describe a que sería República ideal apenas
se escoita, e perde toda entidade ao estar fóra de calquera contexto; o seu
carácter revolucionario e subversivo, tan acaído aos tempos estes, dilúese
nunha xesticulación paifoca. Palabras roubadas.
Hai moitos anos, Tadeusz Kowzan
estableceu unha posibilidade para considerar os signos que poden concorrer na
escena, formulando o problema da natureza da teatralidade, explicando que hai
maneiras diversas de combinar os elementos de significación para crear
gramáticas escénicas e desenvolver estilos. A dramaturxia e a dirección de
escena son disciplinas que poden operar en modo científico coa teatralidade,
convertendo o espectáculo nun cuasi-experimento en que se manipulan elementos e
variables para construír a gramática que elabora o discurso escénico. E todos
os discursos son posibles, todos, especialmente o que deconstrúe, destrúe ou
cuestiona a vella idea dun teatro vello: Wielopole
Wielopole de Cricot 2, Accións de
La Fura dels Baus, Woyzeck de Joseph
Nadj, Crave de Vicky Featherstone,
por exemplo. Mais non todo o mundo sabe facer eses discursos irreverentes e
iluminadores, e cando se esquece esta cousa abrolla unha certa frivolidade e moita
ornamentación oca e pretensiosa: o Pop Art, por exemplo, a manifestación máis
conservadora da posmodernidade, da que deriva este teatro plástico, concepto
sobre o que habemos volver.
Nothing to do with the other "plastic theatre", that of Tennessee Williams.
Nothing to do with the other "plastic theatre", that of Tennessee Williams.
Colaxes Pop
Entre os referentes que Miranda procura na mesa de seu pai Próspero,
presentado como un máxico da escena, aparece un libro de Joko Ono, toda unha
declaración de principios sobre os que se asenta unha poética suposta, feita do
fume e das ocorrencias que tanto adora a aristócrata nipona. Magoa que entre
eles non estivese The Craft of Play
Directing de F. Curtis Canfield ou Cuaderno
de Dirección Teatral, de Agapito Martínez Paramio. Pois un dos problemas
evidentes desta chuvieira, radica en que xamais deixa de ser unha suma
aleatoria de imaxes, como se na escena abondase con traballar a dimensión
visual, esquecendo todo o demais. E así acontece que o texto non se sabe dicir
ou se di cunha prosodia tan pobre que nin se escoita nin se entende.
Pero
o maior problema deste cuasi concerto que asina como directora Marta Pazos é a
sensación permanente e ominosa do dejà vu,
pois é moi difícil non deixar de pensar nalgunhas cousas xa vistas na escena,
coma aquel espectáculo que Alex Rigola dirixira no Lluire, titulado Ricardo III (mellor sería dicir Ricardo o do terceiro), por non falar
doutras propostas máis recentes que non comentaremos. A arte máis Pop, con
Warhol como recadador máximo, fixo da “cleptomanía” artística e da reciclaxe,
unha maneira de ser e de estar no mundo. Unha forma de estar que tamén agroma
na escena final, cando a música de fondo induce e incita o aplauso, o bater
palmas propio dun concerto pop. Sen comentarios.
No hay comentarios:
Publicar un comentario